Re-org: een grondige her-organisatie!

We kennen ze allemaal: de depots, opslagruimtes, kamers of kerkzolders waar je niet meer binnen kan omdat de vloer vol staat met spullen. Gelukkig is daar met de Re-org methode en een groepje gemotiveerde opruimers makkelijk iets aan te doen!

Re-org is een methode om je opslagruimte te organiseren. Wij gaan met deze methode aan de slag! In 2023 leren we al doende en samen met onze Kempense collega’s hoe je Re-org omzet in de praktijk.
De bedoeling van Re-org is dat er na de herorganisatie van de ruimte geen enkel object meer op de grond staat, dat de objecten per soort gerangschikt staan en dat je overal makkelijk aan kan. Ook wordt de opslagruimte liefst alleen gebruikt voor het bewaren van collectiestukken en niet voor bijvoorbeeld poetsmateriaal of verpakkingsmateriaal. Er wordt getracht om elk object op geschikte wijze te bewaren, op een betaalbare en haalbare manier.

Hier lees je meer over de Re-org methodiek.

Re-org in de Sint-Martinuskerk te Retie

Nele Bohé, Hertha van den Broeck, Paula van Gestel en Chris Frenken gingen vol goede moed aan de slag, onder begeleiding van Annelies Vanherck, die vanuit Erfgoedcel Stuifzand kerkbesturen helpt om goed voor hun collecties te zorgen. Collectiestukken? Dat waren in dit geval beelden, de oude preekstoel, berechtingslantaarns, flambeeuwen, kerkelijk textiel, collecteschalen, een reliekkast, een baldakijn … allemaal voorwerpen die niet vaak meer gebruikt worden in de kerk, maar die nog wel de moeite van zijn om te bewaren. Elk object werd ingedeeld in categorieën, geïnspecteerd op tekenen van houtworm en uit de ruimte gedragen, zodat er terug plaats vrij kwam om een nieuwe indeling te bedenken voor de zolder. Samen maakten we een plan waarop elk object zijn eigen plek kreeg en elke kast of rek optimaal gebruikt werd.


Nadat de ruimte was leeggemaakt, werden de balken en aangetaste voorwerpen door de kerkfabriek behandeld tegen houtworm. Karel Smets maakte, naar ontwerp van architect Nele Bohé, een gloednieuw rek, perfect op maat van de beelden van het oude hoofdaltaar en de onderdelen van het baldakijn. Daarna werden alle objecten weer in de rekken geplaatst op een logische manier. Er was zelfs nog wat plaats over! Voor sommige objecten, bijvoorbeeld het textiel, werden zuurvrije dozen besteld. Van zodra die gearriveerd zijn, kunnen we de laatste objecten inladen en is de herorganisatie van de zolder volledig afgewerkt.

Re-org in het Gasthuismuseum te Geel

Ook in het Gasthuismuseum ging een team enthousiastelingen aan de slag met de Re-org methodiek. Vooraleer men de handen uit de mouwen stak, werd er een doordacht plan van aanpak gemaakt. Hiernaast werd ook de collectie en de ruimtes opgemeten en geanalyseerd. Je weet wat ze zeggen, een goede voorbereiding is het halve werk! Gewapend met een grondige analyse en een plan van aanpak ging men aan de slag om een deel van het museumdepot volledig te reorganiseren. Zodanig deze opnieuw vlot toegankelijk en overzichtelijk werd.

Soms is een goede opruimbeurt het enige dat een overvolle opslagruimte nodig heeft. Wat doet het deugd als je er vrij kan rondlopen en alles netjes geordend in de rekken ziet staan! Er werd hard gewerkt en onze ruggen zijn blij dat het klaar is, maar we hebben ons ook goed geamuseerd, en kijken met veel voldoening terug op dit project.

Opgeruimd staat netjes

Kriebelt het om ook aan de slag te gaan? Met vragen kan je terecht bij annelies@stuifzand.be